Uważaj na oszustów wykorzystujących metodę "spoofingu" – zabezpiecz swoje oszczędności!

Metoda oszustwa znanego jako „spoofing” staje się coraz powszechniejszym sposobem na stracenie oszczędności zebranych przez lata. Spoofing, to technika wyłudzania danych i pieniędzy poprzez wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania do zmiany numeru telefonu lub nazwy dzwoniącego połączenia, które odbierający widzi na ekranie swojego telefonu. Służby policyjne ostrzegają o konieczności ostrożności podczas tego typu rozmów telefonicznych i apelują o sprawdzanie tożsamości osób dzwoniących. Niezaprzeczalnym jest fakt, że oszuści doskonale manipulują rozmową, w celu pozyskania jak największej ilości informacji i wykorzystania naszej łatwowierności. Dbajmy o zasadę ograniczonego zaufania do nieznajomych.

Cóż takiego kryje w sobie metoda spoofing? Spoofing telefoniczny to nic innego jak praktyka coraz bardziej rozpowszechniona wśród oszustów. Celem jest podszywanie się pod inny numer telefonu, aby móc dzwonić z niego do potencjalnej ofiary i udawać kogoś innego. Technicznie rzecz ujmując, spoofing jest możliwy głównie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym. Dzięki nim osoba dzwoniąca może ręcznie wpisać dowolny numer, który ma pokazać się odbiorcy połączenia jako numer dzwoniący. Niestety policjanci nie są w stanie technicznie zablokować tej metody oszustwa, ponieważ telefon przestępcy jest podłączony do sieci komputerowej, a nie komórkowej.

W coraz większym stopniu oszuści stosujący spoofing podszywają się pod pracowników banków, urzędników czy nawet funkcjonariuszy policji. W tym celu wykorzystują różnego rodzaju techniki socjotechniczne, aby zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a później do konta bankowego. Gdy ofiara spoofingu widzi na ekranie swojego telefonu numer, który na ogół kojarzy z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem, jest przekonana, że to właśnie z nimi prowadzi rozmowę. Często jednak przewijają się dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Oszuści często namawiają ofiary do przelania pieniędzy na podane przez nich konto.

W każdym ataku wykorzystującym spoofing telefoniczny, scenariusz jest zazwyczaj podobny. Oszust stara się wystraszyć swoją ofiarę, aby działała pod wpływem emocji. Często informuje ofiarę o rzekomym włamaniu na jej konto bankowe i konieczności podjęcia natychmiastowych działań w celu zablokowania możliwości złodziei. Wszelkie prośby o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego, które otrzymujemy telefonicznie, powinny być traktowane jako próba oszustwa. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest samodzielne wpisanie numeru infolinii naszego banku, poinformowanie o podejrzanym połączeniu i sprawdzenie prawdziwości przekazanych informacji.

Dodaj komentarz