Na autostradzie A4, między węzłami Kąty Wrocławskie a Pietrzykowice, zainstalowano nowoczesny odcinkowy pomiar prędkości. To pierwsze z 43 urządzeń pozyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy, w celu zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. System ten działa już w sieci CANARD i ma na celu skuteczne egzekwowanie przepisów ruchu drogowego.
Efektywność odcinkowego pomiaru prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości, fotoradary oraz system RedLight to kluczowe technologie używane przez CANARD do monitorowania ruchu drogowego. Od początku 2025 roku te systemy zarejestrowały ponad 650 tysięcy wykroczeń, co wskazuje na ich wysoką skuteczność w wychwytywaniu naruszeń przepisów.
Szczegóły działania systemu na autostradzie A4
Na odcinku około 7 km między węzłami Kąty Wrocławskie i Pietrzykowice, kierowcy muszą przestrzegać ograniczeń prędkości – 110 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla ciężarowych. Przejechanie tego odcinka szybciej niż w 3,5 minuty skutkuje nałożeniem mandatu. To pierwszy z nowych systemów, które mają za zadanie poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Próg wyzwolenia fotoradarów i jego znaczenie
Fotoradary mają ustawiony próg wyzwolenia, który uwzględnia margines błędu wynoszący 10 km/h, co pozwala na uwzględnienie ewentualnych pomyłek kierowców. Średnie przekroczenie prędkości obecnie wynosi około 21 km/h, a około 2% kierowców przekracza limit o więcej niż 50 km/h, co jest szczególnie niebezpieczne.
Znaczenie systemu OPP w walce z nadmierną prędkością
Najbardziej aktywny odcinkowy pomiar prędkości na A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi zarejestrował ponad 24,5 tysiąca przypadków przekroczenia prędkości w pierwszym półroczu. Kolejny efektywny system działa na trasie S8 w okolicach Wyszkowa, gdzie zanotowano 21,7 tysiąca wykroczeń.
Rozbudowa infrastruktury CANARD
Do połowy 2026 roku liczba urządzeń monitorujących wzrośnie do 730. Planowane jest dodanie 128 nowych urządzeń, w tym 70 fotoradarów i 43 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. Dodatkowo pojawi się 10 systemów rejestrujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach oraz 5 na przejazdach kolejowo-drogowych.
Nowe lokalizacje dla systemów OPP
GITD podpisał umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń OPP. Koszt inwestycji wyniesie 85 milionów złotych. Kamery obejmą blisko 400 km dróg, co znacząco zwiększy zasięg kontroli kierowców. Po zakończeniu projektu CANARD będzie dysponował 114 systemami OPP, monitorującymi ponad 650 km dróg.
Rozmieszczenie nowych urządzeń na drogach krajowych
Nowe systemy OPP zostaną zainstalowane w każdym województwie, w miejscach wytypowanych we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz policją. Na autostradzie A4 kontrola obejmie pięć województw, a na A1 dwa województwa.
Monitoring na drodze ekspresowej S7
Droga S7 również znajdzie się pod nadzorem odcinkowych pomiarów prędkości w czterech województwach: Pomorskim, Warmińsko-Mazurskim, Mazowieckim i Świętokrzyskim. Nowe technologie mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.