MiG-21 z lotniska w Pyrzowicach trafi do muzeum w Zabrzu

MiG-21 jest prawdziwą legendą lotniska, radzieckim samolotem z 1972 roku. Jego projektantami byli Artiom Mikojan i Michaił Guriewicz, stąd właściwie skrót „MiG”. Pojawi się on jako nowy eksponat w Parku Techniki Wojskowej w Zabrzu. Przez lata „Ołówek” znajdował się na parkingu lotniska wojskowego, następnie na uboczu lotniska, a także na cmentarzysku wraz z innymi samolotami, które zostały porzucone. 

Przeprowadzka MiG-21

W 1991 roku lotnisko w Pyrzowicach przejęło Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze. W tamtym okresie na terenie lotniska znajdowało się wiele samolotów wojskowych, sprzętów i innych pozostałości.  Przez wiele lat MiG-21 nie był obiektem zainteresowania, znajdował się w trawie. MiG-21 na festynie 1999 roku został wyciągnięty oraz pomalowany. Pomysłodawcą był Cezary Orzach, który odnalazł pomysł na pomalowanie samolotu na wzór Jumbo Jeta. MiG-21 został pomalowany przez młodzież, czym zainteresował się Teleexpress i aż 15 tysięcy ludzi na festynie. 

Samolot przez wiele lat stał na wjeździe na lotnisko. Poprzez rozbudowywanie lotniska musiał zostać usunięty. Przeniesiono go na ubocze na cmentarzysko. Orzech Cezary doprowadził do przeniesienia MiG-21 do Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu. Do dziś na uboczu lotniska w Pyrzowicach znajdują się porzucone samoloty tj. Boeing 737, Embraery, czy An-24.

MiG-21 – historia prawdziwej legendy lotnictwa

MiG-21 został wyprodukowany w zaledwie 10 tysiącach egzemplarzy. Przedstawiciele muzeum w Zabrzu uważają, że ten egzemplarz swoją przygodę w lotnictwie rozpoczął w 1973 roku w 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie. Zaś w maju 1999 roku po raz ostatni poleciał z lotniska w Pyrzowicach.  

MiG-21 rozbierany był i przenoszony przez Małą Armię-Grupę Śląsk. Jego barwy miały pozostać w kolorze oryginalnym, a także z oryginalną numeracją. MiG-21 posiada rozpiętość skrzydeł na długość 7,15 metra, długość 15,75 metra oraz wysokość 4,10 metra. Samolot osiągał maksymalną prędkość do 2175 km/h. Jego rok produkcji to 20-12-1972 rok w ZSRR. Podczas służby posiadał numer boczny 6813.

Dodaj komentarz